Jumaat, 15 Oktober 2010

SURI RUMAH vs SURI PEJABAT

Sejak jadi suri di rumah ini,
aku mula jadi suka membebel,
suka nak ingatkan adik-adik lepas makan sila basuh pinggan
suka nak tegur supaya jangan mencedok lauk dalam kuali guna tangan!. Guna sudu.
Suka nak marah mereka supaya susun beg sekolah elok-elok, jangan letak merata-rata,
suka nak tegur mereka supaya kurangkan penggunaan pinggan dan cawan.
Suka nak suruh mereka supaya jangan tengok tv kalau tak pergi sekolah
suka nak arah mereka supaya sapu sampah, kemas tempat tidur dll,
suka nak membebel kat mereka jangan asyik tengok tv nanti bil elektrik melambung.
Suka nak memerhatikan perlakuan mereka.
Suka nak suruh diorang simpan baju yang aku dah lipat

Agaknya memang semua ibu yang tidak bekerja suka membebel ya?

MARI TUKAR SITUASI MASA AKU MASIH BEKERJA..

tak suka nak membebel mereka tentang bermacam perkara
tak suka nak ingatkan mereka supaya basuh pinggan lepas makan
tak pernah kisah kalau diorang nak cedok lauk dalam kuali
tak pernah kisah diorang letak beg kat mana
tak pernah nak tegur mereka supaya mengurangkan penggunaan pinggan dan cawan
tak pernah pesan kat diorang supaya jangan tengok tv pagi-pagi kalau ponteng sekolah
Tak pernah suruh diorang buat kerja mengemas rumah
tak pernah nak suruh diorang kurangkan tengok tv kecuali tukar siaran tv!
tak pernah nak perhati apa yang diorang buat, selain melepakkan diri di dalam bilik.
Tak pernah nak suruh diorang simpan baju sebab aku tak pernah lipat baju diorang.

Kalau dah awal pagi keluar rumah, lewat petang baru balik, agak-agaknya bila masa nak membebel dan memerhatikan kelakuan adik-adik kalau waktu yang ada digunakan untuk berehat dan melakukan aktiviti kesukaan.

Sekarang aku faham kenapa mak suka membebel dan kenapa anak-anak yang agak bermasalah jadikan kurang kasih-sayang mak ayah sebagai punca mereka jadi begitu. Dnn aku faham kenapa anak perempuan nak kahwin cepat dan kenapa anak lelaki nak kerja cepat. Sebab diorang nak lari dari duduk bawah ketiak mak ayah yang suka membebel. Aku faham, aku faham...


28/09/10-
selasa-
8.27mlm-
selepas membuat pemerhatian selama beberapa hari terhadap permasalahan ini-

Tiada ulasan: