Sabtu, 18 Disember 2010

suri rumah pandai masak.

aku mengaku di usia yang dah nak masuk 22 tahun bulan sebelas tahun depan aku masih belum mampu untuk masakkan makanan tengahari untuk keluarga (tanpa bantuan emak).

dan aku harus akui lagi satu perkara yang pertama kali aku masak kuah laksa adalah pada usia aku 20 tahun dan aku terover excited sebab aku boleh masak tanpa bantuan emak di rumah.

masa tu aku suruh mak buat laksa tiba-tiba mak nak keluar pergi klinik dan dia bagi instr. kat aku cara-cara nak masak kuah laksa tanpa aku menyalinnya di atas kertas. esoknya aku kecoh kat office cerita pada kak ina, siap nak buat bisness jual laksa lagi. dan kata kak ina "maria kamu baru masak laksa sekali dah nak meniaga?" *tergelak*

dan aku juga sebenarnya suka sangat-sangat seni. aku suka seni masakan kek atau biskut atau pastry, sejak aku ambil kursus bakery dengan risda dulu aku pernah juga pasang angan-angan nak buka kedai kek. tapi sekarang aku terpaksa akui yang minat saja tak cukup  perlu ada kesungguhan dan usaha.

kalau ditanya kek apa yang aku pandai buat. jawapan aku cuma kek pandan. itupun sebab rajin tolong mak buat dan rajin makan kek tu. even kek butter yang mudah dan ringkas tu pun aku tak tau macammana nak buat. nak juga tunggu mak ajar....

kenapa tak nak belajar sendiri?

bukan tak nak tapi takut kalau dah buat tak menjadi. lagi satu susah sikit bila aku nak masak sesuatu mak suka tanya "nak masak apa tu" then bila aku nak buat ikut kepala otak aku mak mesti akan cakap.. " kenapa tak isi ni? kalau isi ni lembut sikit.. dll"

teruk punya anak tak nak dengar nasihat emak!. bukan..bukan tak nak dengar nasihat, cuma kadang-kadang aku suka merekacipta. seperti mana aku suka mereka cipta di kedai gambar, seperti itu la aku suka mereka cipta di dalam masakan aku.

dan yang paling best, bila aku terasa nak mereka cipta sesuatu resepi adik-adik aku pasti akan tanya "uda nak buat apa tu?" terutama u'ah dan i'ah la. dan bila dah siap, mereka la yang akan aku jamu. sumber rujukan aku biasanya buku resepi mak yang berlambak dalam almari tu.

dan..dan.. nanti, bila dah sampai masanya, bila dah kahwin ke dah duduk rumah lain ke (tak duduk dengan mak abah) aku nak jadi macam ni (macam mak cik ni) macam-macam resepi dia boleh buat, yang melelehkan airliur aku.

best kan kalau dapat mak macam tu? err.. maksud aku mak yang pandai masak macam tu.


2 ulasan:

Alan Tsukasa berkata...

blaja la kasi khatam~
;D
dh khatam, leh la kawen~
hehehe~

mia kaftiya berkata...

2 la masalahnya, malas nak belajr.. huhu.