Isnin, 20 Disember 2010

DISEBALIK CINTA BAS MOGAH


bagi mereka yang pernah baca cinta bas mogah, ada yang pernah tanya kat aku cerita ni cerita betul ke? Terutama kawan-kawan office kat zainul rijal slim river. Mungkin sebab latar tempatnya adalah pejabat itu sendiri dan juga nama-nama watak yang aku gunakan adalah nama mereka dan yang paling penting, bas tu.

Oklah sekarang aku nak jelaskan kepada yang ingin tahu dan yang tak tahu. Cinta bas mogah BUKAN kisah benar!! tapi bukan juga semuanya PALSU. Ada yang betul ada yang tak betul. Semuanya aku garap untuk penyedap cerita.

Nak tau yang mana betul?

Watak kak ina, kak dayah dan en. din memang betul. Pejabat di tingkat dua memang betul. Hari-hari tunggu bas pukul 8 dan kadang-kadang bas lambat memang betul, kedai uncle suratkhabar dan uncle india muslim memang betul. Kalau kamu orang sungkai kamu tau la kedai kain nuruddin tu, dengan kedai sebelah dia yang jual majalah, komik tapi pagi-pagi dia jual suratkhabar depan stesen bas tu...

Dan kalau kamu anak jati sungkai kamu mesti ingat bas mogah tu walaupun bas tu dah tak ada. Dah bankrap bak kata pian, ha.. aku patut berterima kasih kat sufian aka bangla kalau kamu kenal, hehe.. tanpa dia mesti aku sendiri pun dah lupa pasal bas mogah tu. Bukan apa masa zaman kegemilangan bas mogah tu, aku kecil lagi dan memang jarang-jarang naik bas tapi yang aku ingat bas tu warna merah putih kan? Lepas tu bas tu dulu pun dah tua beno, jalan pun slow je, kalau tak silap aku la.

Jadi boleh aku simpulkan di sini, idea untuk tulis cinta bas mogah tu datangnya dari cerita pian juga la. Tak payah la aku ceritakan apa ceritanya.

Dan lagi alisa tu, tak tau nak kata dia wujud ke tak, sebabnya alisa tu watak yang aku ciptakan sebagai watak utama dan aku cuma pinjamkan cerita hidup aku untuk dia, senang cerita alisa ni tak wujud ok.

Dan yang paling penting sekali. Yang selalu aku tekankan pada semua orang yang bertanya tentang ABU bahawa ABU TAK WUJUD sama sekali. Abu cuma imaginasi aku. Yang aku ciptakan untuk melengkapkan cerita.

Tapi kalau abu tu wujud pun best juga kan? Aku mengaku aku jatuh hati pada watak abu.. hehe.

Dan sekarang aku sedang dalam proses untuk siapkan cinta bas mogah part 2, sebab ramai tak puas hati dengan ending yang sebelumnya. Aku memang suka buat cerita tergantung. Dan aku pun tak pasti bila cerita tu akan disiapkan. Kalau cepat-cepat lah kalau lambat, lambatlah.

So, tunggu je lah.

5 ulasan:

Cik Eka berkata...

salam..oh akak ni yg penah keje dekat zainul rijal tu eh..hehe...penah tgk akak..

mia kaftiya berkata...

alamak.. ye ker? pnah tgk kat mana? tak cam la... *maluu*

Cik Eka berkata...

hehehe..selalu nampak masa akak beli makanan dekat bazar..hehehe..x sngke..sebenarnyer nak cari gambo bas mogah..terjumpa plak blog akak...hehehe...
nampak plak zainul rijal..skang ni mmber eka yg kembar tu keje sana..

mia kaftiya berkata...

oohhh..ye ke tp x cam muka eka la.. betul-betul tak cam!!.. huuuu... dulu keje mana?

member kembar? kak ima dgn kak sal eh? jgn la panggil akak, ntah-ntah same umur, heheh eka sebaya kak ima n kak sal ke?

Cik Eka berkata...

eka memang keje kat slim..opis kat slim lah..hehehe..selalu nampak masa awak makan kat bazar ngn akak2 zainul rijal tu..hehehe...eh x..kak sal ngn kak imaha lagi tua..eka lahir 88..hehehe..eh panggil akak plak..adik ni..hehehehehehehe