Jumaat, 24 Disember 2010

KECINTAAN TERHADAP KOLEKSI INI

pada usia aku.... mungkin tingkatan 1 kot ke masih sekolah rendah?. Dah lupa la, aahh abaikan.

Pada masa tu aku dah pun mula berjinak-jinak dengan dunia pembacaan novel. Tak ingat siapa punya angkara yang membawa aku masuk ke dalam dunia itu, tapi yang pasti bukan adik-beradik aku, bukan mak aku. Siapa ya? Cia.. kau ye?

ok..ok.. Abaikan lagi.

ok.. masa tu aku cuma pandai pinjam novel orang je. Dan yang sebenarnya akulah yang membawa virus itu ke dalam keluarga kami. Kalau aku pinjam novel, mesti terpaksa berebut-rebut dengan mak, dengan ikah kadang-kadang dengan akak, dengan kak leng. Sebab tu kalau dah start baca tak berhenti. Sanggup tido lambat, sanggup tak makan, sanggup tinggalkan cerita kegemaran kat tv, sanggup ngadap satu buku tu je seharian.

Bahana cinta novel...

tapi beberapa tahun selepas itu. Pada tahun 2003 bersamaan aku tingkatan 2, aku mula membeli sebuah novel. Novel aku sendiri.

KAU YANG SATU-NIA AZALEA



novel ini la yang aku dan ika baca berulang-ulang kali sampai kusam kertasnya. Ntah la, seronok sangat cerita ni. Suka!.

Memang orang kata, semuanya bermula dengan langkah pertama. Bila dah mula membeli, mulalah nak beli lagi dan lagi dan lagi. Dah tu, ada aje pulak duit nak membeli. Hem.. *geleng kepala.



beberapa tahun kebelakangan ni aku mula jatuh suka dengan gaya penulisan nurul syahida. sempoi, ringan dan kelakar. kan? kan?..

Tau tak betapa susahnya aku nak dapatkkan novel SOALNYA HATI tu??. aku terbaca dalam majalah remaja dan lepas tu terus aku pergi ke kedai buku berdekatan untuk dapatkannya tapi sayang dah habis stok!. Terpaksa la aku tempah kat uncle aidid. Itu pun berminggu-minggu juga aku tunggu.

AKU KAN NOVELIS aku beli kat pesta buku. Kali ni tak payah tengok sinopsis  pun aku dah tau ceritanya memang best. Nampak tak impaknya? Baca nama penulis je dah tau cerita tu macammana . Dan memang tak sia-sia aku beli kedua-dua novel ni. Aku jatuh hati pada sufian dan suka sangat dengan sifat selamba roul.

Tak sabar nak baca novel NURUL SHAHIDA seterusnya!!!!.





yang ini memang feberet aku. Mula jatuh hati dengan BICARA HATI yang aku baca berluang-ulang kali. Tapi sayangnya aku tak beli novel tu so setiap kali nak baca kena pinjam kat cia. Dah la tu, kena tunggu turn dengan orang lain plak. Tapi cerita tu memang best!. Terbaik dari ladang..

yang kedua PERGILAH SEPI yang ni aku beli. Masa tu balik dari sekolah terus pergi beli kat kedai uncle aidid dengan cia. Tapi belum sempat aku rasmikan cia dah pinjam dulu. Sabar je la.. at last cia ceritakan kat aku masa kat sekolah sehingga membuatkan aku semakin tak sabar-sabar nak baca.

Dan yang terakhir.. SAAT CINTA BERSEMI. Yang ini pun aku baca ulang-ulang kali. Kesian dengan dhuha.. tapi lepas cerita ni aku dah tak minat lagi cerita Damya Hanna yang lain. Ada lagi dua yang aku beli tapi impaknya dah tak sehebat tiga yang terbaik ni.

Bagi aku la.. bagi kamu aku tak tahu.



RAHSIA MIMPI- ZAIFULZAMAN AHMAD

the one and only novel hantu aku pernah ada. Aku pun tak tau la macammana aku boleh beli novel ni sedangkan aku penakut. Setiap kali nak baca mesti tutup cover dengan jari. Part pontianak mata merah yang seram tuh! huhu...Dan yang paling penting aku baca siang-siang je. Tak berani nak baca malam-malam.

Rasanya misteri di sebalik tilam tu yang buat aku nak baca agaknya??.



ILANI MYSARA
satu je sebab kenapa aku beli novel ni. Sebab mak cakap, ilani mysara ni mak angkat dia. Dan mak pun mula la buka hikayat masa zaman dia kecil-kecil dulu, selalu pergi lepak kat rumah mak cik ni. Bla.. bla.. bla.. separuh cerita sudah tak ingat untuk diceritakan.



ELLIS GEE

satu-satunya novel yang aku masih belum habis baca. Juga merupakan antara novel terbaru yang aku beli. Cerita ni bukan tak best, bukan tak menarik.. cuma definasi blur tu sendiri macam tak kena. Ehem.. kau beli dan baca sendiri ah.. tak tau aku nak explain macammana


CAN YOU KEEP A SECRET?
SOPHIE KINSELLA



satu-satunya..
  • novel inggeris pertama yang aku beli.
  • Novel yang paling mahal
  • novel yang dah aku baca berulang-ulang kali tapi masih belum memahami keseluruhan cerita.
Tapi daripada sinopsis cerita aku dah tau la jalan ceritanya macammana cuma masih belum dapat memahami cara penceritaan. Sedangkan itulah yang aku inginkan disaat aku membuat keputusan membeli novel ini. Kalau novel inggeris, walaupun ia novel cinta tapi cerita mereka bukan cinta semata-mata. Dan itu yang aku cari.. cheehh.



ADAM DAN HAWA
AISYA SOFEA

siapa suka adam dan hawa angkat tangan sekarang. Siapa teringin suami sendiri hadiahkan cik ted, angguk sekarang!

Aku dah angkat dan angguk dah ni.




KREISYA REISYA

kisah kasih adalah novel yang aku paling tak boleh lupa. Pertama kali aku baca cerita ni masa tu pinjam kat norli. Sehari baca dah habis. Suka sangat dengan watak manja puteri faradhika dan misterinya shah E. dan yang paling penting, sebab kisah kasih la terciptanya  GADIS PENJUAL BUNGA

Dan bila muncul indahnya kasih, sambungan untuk kisah kasih, aku beli dua-dua sekali sebab senang nak rujuk. Bila baca balik kisah kasih baru aku faham siapa sebenarnya shah E aka archer.



AKU DIA DAN GITAR

buku ni pun aku beli masa kat pesta buku. Dan aku beli buku ni bukan sebab dia bagi t-shirt percuma, bukan juga sebab dapat beg percuma. Tapi aku terjatuh hati dengan lagu “rainbow” nyaniyan jay chow tu...

Serius! Masa nurfa dan dua lagi penulis yang lain tengah launchkan novel masing-masing, panggil apa? Montaj? Slide? Tak kisahla tapi nurfa punya yang buat aku tersenyum. Lepas tu terus aku beli walaupun aku dapat t-shirt “buku bunga-bunga”. Macam aku kata tadi, aku bukan nak sangat pun t-shirt tu... (ceh padahal sebab dah tunggu lama tapi t-shirt tu tak sampai-sampai juga. So ambil je la mana yang ada)

nurfa kau mesti sedang tersenyum sekarang sebab budak umur 9 tahun dah mula syiok dengan novel kau. That's shafurah. Aku harus menapis bahan bacaannya kelak!.




Ini dia koleksi kecintaan aku. 37 buah semuanya. Termasuk semusim rindu yang hilang dan lagu rindu yang ada tandangan AYU EMELDA kat bilik kak leng. Dah snap baru teringat tertinggal satu lagi buku.

Wahh.. lepas ni ramai la yang sms dan datang rumah aku nak pinjam novel kan. Psstt.. korang. Aku charge RM3 untuk satu novel ye. Almaklumla.. penganggur berjaya. Harus bijak memcari duit saku. Huhuhu..

4 ulasan:

arasnieryie@1995 berkata...

wahhhh,tahniah utk koleksi kecintaan ko tu...aku pon cam ko gak,start 2004 skrg de 87(or lebih) buah.aku mmg syg n mnat giler baca novel.org luar aku xbagi pnjm cuma adik2 n kazen yg satu kapal jer yg bleh baca novel aku!..ktaorg mmg kaki n antu novel,de mase ktaorg diskus pnulis n novel mane yg best@xbest..aku paling suke Noorsuraya.cter n ideanye realistik..p,kesygan hamba:MANISNYA CNTA-Anis Ayuni(6 star)..heheheee,bagi aku lar..

fatim fatimah berkata...

nak kongsi gak lah,,sya pun start 2004,,tp koleksi byk hilang sbb bg kwn pnjm tak pulangkan,,mmg seronok baca novel ni kan,,hehehe

Tanpa Nama berkata...

bestnya ada novel sendiri .. aq pun teringin gak nk ada novel sendiri tp terpaksa batalkn niat tu sbb ibu x kasi .. dia cakap membazir la ,, itu la ,, ini la .. setakat ni kalau nk baca novel kene pinjam kawan or prpustakaan .. aq mula baca novel sejak ting.1 ..ni semua atas pengaruh kawan2 .. masa tu dah abes exam ,, x tau nk buat ape jd ikut je kwn2 baca .. setakat ni novel yg paling best yg aq pernah baca ialah ombak rindu .. mmg best giler (bg aq la)

Tanpa Nama berkata...

salam, kalu pasl novel nie.... sy pun giler bangat!!!!!! buku koleksi alaf 21 punyala byk more then 100 buah !!!!!!! (byk kan) ... sy beli setiap keluaran x miss... since 2002 smp la nie sy dh start jengok kaki novel( byk citer giler remaja) karyaseni... koleksi kalu cmpur nk 200 kot!!!!!! w/pun husband sy x suka tp kerna minat.... sy trus gak membeli... yg syok sbb ada kaki stu kapla yg suka membaca... bertukar2 dgn kengkawan.... n akak ipar........ best giler......