Selasa, 12 Julai 2011

Zahiril Adzim is the 'Plain Guy'



Sebenarnya benda ni dah lama bertebangan dalam kepala aku. Dah lama aku fikirkan, dah lama aku 'nampak' tentang ciri-ciri Plain Guy cuma selalu aku biarkan ia tak dikembangkan, tak dihuraikan, tak dikongsikan. Tapi masa aku tengok Aizat dalam Melodi ahad lepas, aku rasa dah  tak boleh nak simpan lagi 'benda' ni. Nampaknya dah sampai masa untuk aku keluarkan apa yang aku dah simpan selama ni. 


Nah! Ini dia...





Apa kena mengena Aizat dalam Melodi dengan apa yang aku nak tuliskan?. 


Aizat adalah salah seorang lelaki 'biasa' yang aku nampak dalam dirinya. Biasa.. muka tak berseri, pakaian tak berwarna, seluar tak bercorak, rambut tak bersisir. Biasa.  Yang diperjuangkan adalah bakatnya, muziknya. 

Lebih kurang macam tu lah maksud aku.


Tapi aku tak ada idea untuk tulis satu jalan cerita tentang lelaki biasa ini, sampailah KEBETULAN cia bagi saranan untuk aku tulis cerita yang lain daripada yang lain, "perempuan yang kejar lelaki" katanya, terus aku terfikir satu jalan cerita untuk "Plain Guy". (Thanks Cia!!)


Ada tiga watak lelaki dalam cerpen ni. selalunya kalau aku tulis cerita aku tak bayangkan sesiapa pun untuk sesuatu watak tu, aku cuma bayangkan perbuatan dia, perilaku dia, gaya dia je. Tapi sebab aku nak buat video khas untuk promosi, jadi aku pilih lah beberapa pelakon malaysia sedangkan sebelumnya aku nak pilih pelakon korea, tapi tak jumpa yang sesuai. heemmm..


Awal Ashaari

Awal adalah lelaki yang boleh dikategorikan sebagai lelaki metroseksual. Dia pandai berfesyen, dia tau nak lengkapkan gaya dalam setiap acara. Dia sentiasa kelihatan macho dan kacak, Dia suka tersenyum, dia... menepati semua ciri-ciri lelaki idaman wanita. Kot...

Shahz Jaszle

Shahz ada aset berharga pada rupanya, pada rambut dia. Kalau tak, takkan ramai yang suka tengok dia dalam asmara 1 dengan gaya rambutnya kan?... Tak? Ok, mungkin aku sorang je yang suka... Sebab dia pelakon, jadi dia boleh jadi lelaki yang kacak dan bertanggungjawab macam dalam Asmara atau lelaki kacak yang berhati busuk macam dalam Bionik, tapi dalam Plain Guy, aku bayangkan dia sebagai  lelaki kacak yang playboy!.


Zahiril Adzim

Selain Aizat, Zahiril adalah lelaki yang aku paling nampak ciri-ciri plain guy itu. Dia tak kacak, tapi dia sweet, dia tak smart, tapi dia stylo. Dia tak playboy, tapi dia mesra. Apa yang dia perjuangkan adalah bakat lakonannya. Boleh nampak kesungguhan dia tu dalam tutur katanya dan dalam "taipan " di blognya.

Tiz Zaqyah

Tak ada sebab kenapa aku pilih Tiz sebagai watak utama, Aku cuma terasa nak masukkan Tiz Zaqyah jadi aku masukkan je lah watak dia. Lagipun, aku tak dapat bayangkan pelakon lain lagi dengan perangai yang macam watak Tizza dalam cerita ni.



Ada satu lagi perkara yang WAJIB aku bagitau kat sini. Sebenarnya... 











Aku masih belum siap tulis pun cerita ni, baru ada tiga mukasurat!


Ada sesiapa yang nak tunggu cerpen ni disiapkan tak??


1 ulasan:

hanna aleeya berkata...

kita selalu menanti.. hihiks