Ahad, 5 Februari 2012

Genetik muka!


Genetik? Apa maksudnya? Genetik merupakan bidang sains yang mengkaji fenomena pewarisan dan variasi dalam kesemua makhluk hidup, samada manusia mahupun bakteria. (sumber google)  Untuk maklumat lebih lanjut dan terperinci tentang huraian 'genetik' boleh klik kat sumber google tersebut.

Genetik muka. Mengikut huraian dan kajian tak bertauliah daripada professor tak diiktiraf Mariyatul Kaftiyah, genetik muka bermaksud... "muka kau, sekali pandang macam muka mak kau, dua kali pandang macam abah kau, tiga kali pandang macam muka pak we (pak cik) kau, empat kali pandang macam muka mak ndak kau, lima kali pandang macam muka akak kau, enam kali pandang macam muka kaum kerabat kau dari belah emak dan abah kau." Jadi dapatlah dihuraikan di sini bahawa genetik muka aku sangat ketara dan terlalu banyak persamaan dengan keluar-keluarga terdekat aku.

Dalam entri lama-lama dulu aku pernah cerita pasal muka aku yang sama macam muka akak sampai orang boleh tersalah cam kami, (malas nak cari link tu, kalau rajin godeklah entri aku yang bertajuk "kami macam kembar" Ceh, boleh tu.. ingat tajuk je?)

Contoh terbaru, 

Peristiwa : Masa pergi kenduri sepupu mak, apiz, sepupu aku yang baru berusia 4 tahun yang jadi member kamceng nizar adik aku tu, tanya aku, "baby mana??" pandang tepat ke muka aku sambil tersengih-sengih macam kerang busuk. Aku kerut dahi, dalam hati cakap, "Hellooo.. uda belum kawin ok! Mana ada baby..." dia tanya banyak kali tau, aku pulak yang blur, baby mana pulak yang budak ni merepek ni? Kebetulan masa tu akak kat belakang aku, lepas tu baru teringat, oh.. dia maksudkan baby akak kot.. so aku tunjuklah perut akak. Lepas tu dia diam. Dah tak tanya pasal baby lagi. Aku pun buat bodoh, kembali senduk sambal udang petai yang udangnya beso-beso masuk dalam pinggan.


Kat rumah, akak mesej aku. Katanya.. "Agaknya apiz tadi ingat kau tu aku kot. Kan muka kita sama, so dia ingat kau dah bersalin.." Aku pun rasa macam tulah. Agaknya dia keliru aku dengan akak, Hahahahha....


btw, muka kami ni sama sangat ke?


Ada banyak lagi contoh. Yang ni baru jadi petang tadi.

Peristiwa : Aku ikut bos aku pergi katering, so ada mak cik ni yang ikut katering kitorang jugak, dia tanya.."Kamu anak alias ke? (Oh, bukan pak cu yeah (adik mak), tapi pak we lias (abang sulung abah)) aku cakap "bukan.. tu pak cik." then dia tanya lagi, "kamu anak siapa?" aku jawab "Anak baha". Bila nak balik tu, dalam kereta aku tanya apa entah kat dia, then dia cakap.. "Ingatkan kamu anak pak we lias, sebab muka ada rupa pak wenya.."  Nampak tak? Nampak tak? Macammana muka aku boleh lebih iras dengan muka pak we daripada muka abah sendiri?? Haish! Musykil.. *geleng kepala*


Btw, aku ada sorang cousin ni, belah abah. Anak pak njang (Abang abah) aku tak taulah kalau muka kami memang seiras ataupun aku je yang perasan macam tu, tapi seriously bila aku tengok muka dia, aku macam tengok muka aku sendiri, padahal kalau berdiri sebelah-sebelah pun aku tak rasa yang muka kami ni sebijik sama.. dan sebab jarang-jarang jumpa, so tak berkesempatanlah pulak nak ambil gambar sama-sama. Kalau tak boleh jugak bandingkan muka masing-masing kannnn.

Sorry ain, ambik gambar dlm facebook tak mintak Izin. hewhewhew... >_< Oh, muka kitorang ada rupa tak??


Kalau korang kata tak ada rupa pun, aku tetap kata muka kami ada iras sikit! >_<


Dan last peristiwa : Ini randomly, orang-orang sekeliling akan kenal aku, tegur aku, cakap dengan aku macamlah diorang dah kenal aku rapat benar padahal aku tak kenal diorang pun sebab diorang tau siapa aku, (eh! bukan kenal aku sebagai mia kaftiya, tak!) Diorang kenal 'muka' aku.

"Alah, kamu ni cucu musa kan?"

"Kamu ni anak hasni kan?"

"Akak ni kakak AT kan?"

"Eh, kakak Shafurah.."

"Akak, adik akak lokman kan?"

"Kamu anak baha ya?"

"Yang ustazah tu kakak kamu ye?"

Soalan-soalan kat atas nilah yang biasanya orang akan tanya pada aku. ;p



Tapi ada satu dialog yang aku memang tak boleh lupa..

"Azie tu mak sedara kau kan?" Soal sorang kakak ni, merangkap 'kawan baru' aku.
"Azie??" Blur sekejap.
"Kau cucu musa kan?" Soal dia balik.
"Eh, mana akak tau??" Soal aku, terkejut.
"Alah.. muka korang semua seakan-akan je.."
Aku sengih. Azie? Oh, mak ndak jie...


Kesimpulannya, well.. kadang-kadang seronok jugak bila muka kau ada gen dengan muka saudara-saudara kau yang lain sebab at least bila pergi rumah kenduri saudara mara tak adalah diorang tanya. "Eh, ini anak kau ke 'nie?' (Nie, means Hasni. Nama mak) soal mereka dengan dahi berkerut, kening bercantum, mulut seakan-akan nak tertutup, tapi terbukak sedikit. Sedang menganalisa muka si anak dara hasni seorang ini yang sangat berbeza dengan muka adik beradiknya yang lain.

Konfem kau rasa macam nak lempang je diorang sebab meragui status kau sebagai anak mak, kan ika? ;p


Tapi jadi tak best pulak bila aku kadang-kadang rasa macam jadi artis bila pergi mana-mana je mesti ada orang kenal. Ada sesetengah tu, kenal dan tegur, ada sesetengah tu, kenal tapi tak tegur. Haaaa.. kenal aku tapi tak tegur yang bahaya tu, sebab aku tak tau dia kenal aku, so kalau aku buat sesuatu yang tak senonoh macam korek hidung curi-curi ke, then dia nampak nanti dia cerita kat orang yang anak hasni tu korek hidung masa nak beli buah, lepas tu dia.. bla..bla..bla... (ehem.. aku tak korek hidung curi-curi tau. Aku korek depan-depan jeww.. ;p) So, kadang-kadang kami harus pandai bawak diri sebab muka kami seiras dengan muka orang-orang tua kami. Kalau kami buat benda yang tak sepatutnya, orang luar akan pangkah orang-orang tua kami. "Anak si hasni.. anak si baha.. cucu si musa.. cucu si ban.. anak saudara lias, anak saudara sukor.. " Nampak tak? Nampak tak? huhuu..


Tapi yang baiknya bila ada yang kenal tu, diorang tegur, then bila aku tak kenal, aku tanyalah siapa mak cik ni? Duduk kat mana? Tanya punya tanya, rupanya "Oh.. bersaudaralah kita ya?...."


Untuk mengukuhkan lagi dakwaan aku itu, silalah layan gambar-gambar di bawah ini. Dan sila vote ya kalau muka aku memang seiras dengan muka diorang. hewhewhew.. kau ingat ini program realiti ke mia?? 



1 ulasan:

puteri.dyne94 berkata...

lorhh..
muke mmg ade iras2 laa..
sama je..mcm dicop2 je..hehee
=)