Selasa, 21 Februari 2012

Resepi mudah : Roti goreng rangup


Serius cakap, aku sebenarnya bukan pandai masak pun padahal kalau nak kahwin pun dah cukup umur. Huhuhu.. bukan malas memasak tapi sebab dah dibiasakan tak payah masak! Yelah, mak ada kat rumah sepenuh masa, bangun pagi waktu hujung minggu tengok-tengok sarapan dah ada dalam kuali, tinggal nak cedok masuk dalam mangkuk je. Tengahari, kitorang lepak-lepak depan tv tengok melodi, mak sorang-sorang lengkung-lenkang kat dapur tengah siapkan hidangan tengahari. Malam, lepak dalam bilik ngadap lappy, mak sorang-sorang kat dapur panaskan lauk, masak nasik dan hidang. Tau-tau bila perut dah lapar baru turun bawah cari makanan. 

Ehem.. ehem.. dinasihatkan adik-adik agar jangan ikut perangai kak Mia ni ya. Sungguh tak bertimbang rasa!

Paling best bila balik kampung ataupun pergi bermalam kat rumah saudara. Memang 'best' bila tiba-tiba kita disuruh masak, hahahaha.. mulalah gelabah pening kepala dok fikir resepi nak masak apa untuk hidangan tengahari, Peristiwa yang aku ingat sampai sekarang, masa tu kat kedah, rumah mak saudara. Masa sepupu-sepupu dengan mak-mak saudara tengah bahagi-bahagi tugas memasak, tiba-tiba aku disuruh siang ikan. Apakah? Siang ikan?? Aku mana reti siang ikan!!! (Aku tak ingat masa tu umur aku berapa tapi dalam sekolah menengah jugaklah kot?) Actually aku diberi piilihan, nak siang ikan ke siang ayam? Then aku cakap, nak siang ayam sebab aku fikir ayam tak payah siang, bulu dia dah siap cabut, dah siap kerat, tinggal nak 'basuh' je la..

Then lepas ayam siap digoreng. Ada mulut-mulut yang mempersoalkan kenapa ayam ni berbulu? Kenapa ayam ni tak dibuang itu? Tak dibuang ini? Haish masa tu dalam hati hanya Allah saja yang tau betapa malunya aku kerana terang-terangan menunjukkan bahawa aku memang tak 'siang' ayam tu.  Huhuhuu.. ;( Malu siot, maluuu..

Tapi sekarang, aku dah pandai siang ikan dah, siang ayam pun dah reti. Cuma nak masak gulai je yang tak berapa nak reti, Tak apa, masih boleh belajar! Tapi kalau resepi yang simple-simple macam untuk makan pagi atau minum petang, yang itu memang kesukaan aku. Bukan kesukaan apa.. tapi kesukaan aku nak memasaknya sebab boleh makan! Tambah-tambah kalau resepi yang sangaaaatt simple, sekali baca dah boleh ingat senarai bahan dalam kepala otak, memang lagi aku suka!

Contohnya ini! Resepi aku jumpa kat facebook, tapi aku memang selalu jugak bukak my resepi tu.


Roti Goreng Rangup

8 keping roti (Semalam aku buat hampir sebungkus roti habis ;D)
Serikaya - Secukupnya
2 cawan Tepung gandum (Aku tak sukat, main campak-campak je. Tak cukup aku tambah lagi tepung)
2 1/2 cawan air (Main taruk sikit-sikit v_v)
2 sm Marjerin (Main kauk guna sudu v_v)
1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
Sedikit pewarna kuning ( Rumah aku tak ada pewarna, isi kunyit je. Jangan buat kalau korang tak nak rasanya berubah macam makan ikan goreng!)

Cara-cara

Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)
Tips: Roti yg dipotong pd saiz kecil lebih menarik perhatian si manja anda.. 

SELAMAT MENCUBA! :)

Maaf, ini bukan gambar aku tapi gambar dari myResepi



Aku dah cuba! Serius cakap tak tipu, bagi aku bolehlah tahan, sedap! Memang rangup, so taklah jemu makan roti dengan kaya je kan. Adik aku si Nizar tu cara dia makan pun dah menunjukkan yang roti yang aku masak tu memang sedap sebab tak pernah-pernahnya aku tengok dia makan, belum habis yang kat tangan dah tertunggu-tunggu nak ambil yang kat dalam pinggan. Hahahaaha.. adik, nampak tak uda tengah tersengih bangga ni?? :-DD



p/s : To kak ina (if you read this) sekarang boleh tak kite nak bukak gerai kat tepi jalan jual roti rangup?? Hahahaha... i still remember the 'laksa' dialog. "Maria, kamu baru cuba masak laksa sekali dah nak berniaga??" *tergelak*

2 ulasan:

Cik Eka berkata...

hehehe..mia,belajar masak tau..tak rugi belajar...

dulu mak eka pnah merajuk sebab kita tak nak tolong masak padahal reti masak....

skang ni eka mmg suka masak..seronok tengok org suka makan kita masak..hehe

Pwincess sarah berkata...

hehe...nak cuba gak la nanti....
selalu buat roti celop telur je...hehe