Rabu, 29 Ogos 2012

Kita punya raya, meriahnya raya.. ;)


Biasanya raya pada tahun-tahun lepas memang agak membosankan bagi aku. Duduk rumah tunggu orang datang tapi tak datang-datang jugak tetamunya, tunggu orang bawak keluar pergi beraya, tak ada sesiapa pulak yang nak bawak, pendek kata setiap kali raya aku mesti termenung depan pintu berharap prince charming datang membawaku keluar beraya bersama-sama, tapi prince charming tu tak muncul-muncul juga. Mungkin dia sibuk pergi majlis tari menari mencari calon isteri agaknya.. =__='

Tapi Alhamdulillah, syawal kali ni agak bermakna sikit sebab akhirnya.. inilah yang dikatakan hari raya! People comes, I goes eh, eh. Maksud aku, orang datang beraya aku pun pergi keluar beraya.. barulah syiok! *angkat ibu jari tangan* bukannya duduk rumah terbungkang depan tv lepas tu termenung fikir nak beraya ke mana dengan siapa, naik apa... yada yada yada... *mata ke langit*

So, hari raya pertama sama jugak macam raya sebelum ni, haruslah bergambar dengan family setakat siapa yang ada kat rumah je. Seriously nama je adik beradik ada 10 orang, menantu ada dua orang, cucu ada seorang, setiap kali raya ingat senang ke nak kumpulkan semua? Memang tak lah kan...


tolak akim yang escape ke rumah tok, along and kak fyda kat tapah, ini je la yg tinggal...


btw, ini kali kedua aku beraya as... 'orang-tak-bekerja-makan-gaji' tapi bulan puasa ni agak baik sikit sebab aku ada job jahit manik so, walaupun time raya tu payment aku dah tinggal sikit, tapi bolehlah.. spend sikit budget untuk duit raya. 









eh, nak ambik duit raya pun kena posing dulu ke? ;p


Beraya dengan ahli baru, Syaza Raihana.. ;)



Tengok tu, sukew Zaza Aina beraya dengan mak-mak dia.. hewhewhew.. Dari kiri, mak kude, mak helang dan mak landak! Ho ho ho (a.k.a - mak uda, mak yang, mak ndak ;p)



lepas tu heading to rumah tok (belah mak) kat kampung, tak jauh mana pun, dalam 15 agaknya dah sampai.

macam biasa, tolak yang pergi rombongan beraya, yang sibuk di dapur, yang sibuk di depan tv, yang tertinggal di kedah dan melaka.. muahahaha.. yang entah dimana-mana, maka tinggallah banyak ini...




hormon gila glemer aku naik mendadak masa raya kali ni. Itu yang sanggup menyelit asalkan muka aku termasuk dalam kamera. Ish, ish, ish



Candid. Memang hobi aku usap hidung la aku rasa. Semua gambar candid pasti akan memaparkan aku sedang memegang hidung. Masalah resdung yang bermaharajalela.... ;(. 



having chit chat di dapur sementara menunggu rombongan raya sampai. Lepas tu ingat nak ajak mak dan diorang-diorang semua pergi beraya kat kampung tu, tapi lepas satu, satu hal, lepas sorang, sorang pulak datang, penyudahnya pukul tiga hari dah nak hujan uchai pun dah call cakap nak datang beraya dengan ana dan.. terkuburlah keinginanku nak pergi beraya,so aku kena bergerak pulang ke rumah semula.




Uchai = member ILP, hometown = bidor. Ana = Schoolmate, villagemate, dan ILPmate. Tapi nama je villagemate, entah dah berapa tahun sejak habis belajar dan ternampak dari jauh kat tepi jalan, baru raya kali ni kitorang duduk bertentang mata. Whawhawha.. patetic giler.  ;p




kan aku dah cakap, tak payah nak plan tempat jauh-jauh semata-mata nak buat reunion, time raya pun boleh...



Raya kedua. Wahhh.. raya macam blessed gila bila masa aku tengah 'kejelesan' melihat ika bersiap-siap nak ikut kawan-kawan dia pergi beraya, manakala aku tak tau nak beraya ke mana, cia call and ajak aku pergi beraya bersama. Weeehooo...  macam pucuk dicita ulam mendatang, orang mengantuk disorongkan bantal. eh, eh?


Kecuali budak dua orang yang pakai baju kelabu ni, yang lain semua ex-schoolmates aku dan cia adalah wanita yang bertudung merah. Wah, 'wanita'lah sangat... >__<



Rumah Mar, baju hijau. Dalam sepetang aku dah ke Bikam, Besout 1, Sabar Jaya, Hampir-hampir.. lima buah rumah ke? Lupa dah, sampaikan aku terlupa yang Jiha (ilpmates) cakap nak datang rumah petang tu, memang sakan berjalan. Tapi kalau Jiha call mesti aku akan ingat punya..

Jieha, apasal tak datang beraya hari tu? I miss you very the much, much, much loo.. ececece.. 



Raya ketiga reunion dengan kiah dan kak yana pulak. Ekcelly dari raya pertama tu kitorang dah plan nak pergi rumah diorang, orang kata reunion orang perak.. ecece..


Drebarnya Uchai le, aku dengan ana topup duit minyak je, tapi tak puas hati betul tak dapat pergi rumah jiha kat tapah, ceritanya dia terkandas dalam kesesakkan lalu lintas kat bidor. Huhuhu.. 



oleh sebab itu, kami pun patah balik dan terus menuju ke bandar Teluk Intan. Menuruti kehendak Uchai nak berkaraoke selama sejam, Huaarrrggghh.. *mengantuk* aku bukan stock suka menyanyi sebab suara tak sedap, kerana itu karaoke bukanlah sesuatu yang 'mengujakan' aku. Membuatkan aku makin mengantuk adalah.. ;p



Walaupun dah banyak kali bergambar kat menara condong ni, tapi bergambar adalah sesuatu yang sangat mengujakan lantas menghilangkan rasa mengantuk kerana bergambar di menara condong adalah sesuatu yang sangat, sangat, sangat memerlukan kretiviti.

KENAPA?


jadi bagaimanakah caranya agar kami dapat bergambar bersama-sama berlatarbelakangkan menara condong? v__v




bagaimanakah caranya agar kiah dapat bergambar dengan cun berlatarbelakangkan menara condong? v__v



bagaimanakah aku.. *haip, nak bergambar ke nak mesej?* v__v



Akhirnya kami cuma dapat bergambar berlatarbelakangkan fakta berkaitan menara condong... ;P
p/s : Ramai tanya, itu anak ana ke? Jawapannya, adik ana. i mean, adik angkat. >__<



Raya keempat, aku tak kemana-mana tapi aku duduk rumah tunggu tetamu datang je, dan tetamu seterusnya adalah pian dan epul budak multimedia. Apa? Dimana? Bagaimana? Dan.. ok sebelum korang tanya lebih lanjut biar aku terangkan. Kampung pian kat trolak timur a.k.a tak jauh pun dengan rumah aku (ok tipu, sebenarnya trolak timur sangat jauh berbanding trolak utara.. ;p) tapi masih dalam kawasan sungkai what.. 

Dan epul.. dia ikut beraya ke kampung pian, so diorang datanglah beraya ke sini. ;)



mereka dan anak-anak mereka.. whahwhawha. ;P (ok, tipu, adik-adik pian je)


Raya kelima. Open house time, tapi tak open sangat pun sebab ramai ajak saudara mara je, aku pun tak ajak kawan-kawan datang sebab tau korang mesti tak datang punya.. hu hu hu..

tapi yang bestnya, ada buyer untuk buku kisah hati. <3 nbsp="nbsp" p="p">


Mak ngah ida, adik mak yang bongsu. Honestly speaking, thank you for ur support, tak kisah lah support dengan cara membeli ke, bertanya ke, mengambil tahu mahupun dengan...



mempromosikan diri sendiri.  ;-)


Mak teh, adik ipar mak. thank you jugak, later bila novel i dah keluar, insyaallah barulah i boleh bagi you all baca percuma,  i mean, them. My family members, bukan you all, yang duduk jauh dan membaca entry ini, korang kenalah beli sebagai tanda support. hewhewhew.. >__<


Penutup entry dan penutup raya adalah pada hari ahad, seminggu selepas minggu pertama raya, majlis pertunangan kak maria. You know kak maria? Manik bling-bling tu? Yes, inilah orangnya yang bagi job kat aku masa aku sedang "berehat" di rumah semasa bulan puasa. You know what, jahit manik lagi cepat dapat hasil daripada tanam anggur yang tak berbuah-buah sebab tak sesuai dengan iklim ;P




Kalau korang baca cerpen manik-manik cinta aku, aku pernah cakap yang aku tak tau apa impian perkahwinan kak maria.. tengok, dia pilih biru turquoise (tak reti eja) padahal 'Nida-watak-dalam-manik-manik-cinta' tu dia pilih warna putih! >__<

btw, happy e-day kak maria. Moga cepat naik pelamin...

p/s : terima kasih kawan-kawan sebab jadi sebahagian daripada meriahnya raya aku. wehee..

1 ulasan:

RazFiRa berkata...

comeynye baju die warna merah.. hehe

selamat hari raya maaf zahir dan batin!