Ahad, 21 Oktober 2012

Resepi Homemade Pavlova


Asalnya aku pun tak kenal pebenda Pavlova tuh? Sedap ke? Apasal aku tak pernah nampak kek tu kat kedai? Kenapa femes sangat kat blog? Apa. Bagaimana, Dimana dan segala bagai akhirnya barulah aku tahu berkenaan kek itu selepas mencari di google beberapa hari sebelum Ramadhan lepas. Lepas tu baru tau yang nak buat dia senang gila, pakai putih telur je? Tapi apasal nampak macam mewah sangat?

Tapi sebab dah bulan puasa manalah aku ada masa nak mengisahkan makanan-makanan tambahan ni semua sedangkan makanan sedia ada pun belum tentu terhabis nak dimakan. Dan seterusnya, aku mintak kak Fyda (kakak ipar) untuk belikan supaya dapatlah aku melepaskan kempunan.

Sampai satu hari tu, terjumpa link resepi Pavlova by cik epal, lebih menambahkan rasa “perhh senang gila kot nak buat benda alah ni, memang rugilah kalau kau tak buat dude.” jadi misi ini aku jalankan bersama akak. Haruslah ada partner sebab aku penakut bila nak try resepi baru, Takut tak menjadi nanti tak tau nak mengadu pada siapa, wuwuwu..




Sekarang pergi geledah almari dapur kau dan cari bahan-bahan  lebihan buat biskut masa bulan puasa hari tu, ada tak..

  1. gula castor (3/4 cawan)
  2. tepung jagung (Satu sudu)
  3. esen vanilla (satu sudu), dan
  4. telur (empat biji putih telur)
  5. Cuka makan? (satu sudu)
Ada? Great!  Dah cukup semua bahan? Baiklah sekarang dah boleh buat 'Maringue' Pavlova. Atau dalam erti kata lainnya, inilah dia kek pavlova itu

1. mula-mula kena asing putih telur dengan kuning telur. Ambil PUTIH TELUR SAHAJA. Pukul sampai kembang. Bila kembang dia nampak macam buih-buih sabun, then masa itulah korang kena masukkan gula castor sedikit demi sedikit sambil dipukul sampai habis gula tu dan yang paling penting sampai dia jadi 'maringue'. Permukaan dia akan nampak berkilat dan likat. Bila ditonggeng mangkuk itu dia takkan jatuh. Itu dah jadi lah tu.

Settle.

Eh, belum lagi. Langkah kedua, masukkan satu sudu tepung jagung, satu sudu esen vanila dan satu sudu cuka makan dan kacaukan lagi.

Settle, sekarang masa untuk membakar! 

letak maringue atas baking paper yang dah dibuat garisan bulat untuk adjust saiz pavlova anda. Panaskan oven pada suhu 150 dalam masa 15 minit dan kurangkan suhu kepada 140 semasa ingin membakar maringue. Bakar dalam masa 1 jam atau  1 jam 15 minit sehingga marinque itu berwarna perang. Hati-hati, jangan sampai hangus! +__+. (Tapi hari tu aku bakar tak sampai 15 minir dah masak, sebab api kuat dan aku guna oven lama yang warna itam tu jer, penyudahnya ada hangus sikit, tapi masih boleh dimakan..)

Yang paling penting, bila dah masak, matikan api dan JANGAN terus keluarkan dari oven tapi buka sikit pintu oven dan biarkan dia sejuk sendiri kat dalam tu. Okeh?

Topping

Now it's time yang semua orang nantikan.. Whipping cream dan buah-buahan segar... ho ho ho..

1. Pukul Whipping cream sampai kental. Boleh isi gula ising sikit kalau cream itu tak cukup manis.
2. Potong buah-buahan ikut sukahati korang nak guna buah apa.
3. Dan sapukan whipping cream di atas maringue diikuti buah-buahan dan taraaaa.. that's your Pavlova yang dah boleh dimakan.

Sekarang bagitau aku mudah ke tak mudah nak buat? MUDAH SANGAT KANNNN?? Baiklah, sekarang pergi selongkar dapur dan cari bahan-bahan.




Ini Pavlova kami yang tak comel. Kalau nak tengok tutorial bergambar yang lebih lengkap dan pavlova yang lebih comel, silalah google sendiri okeh. >__<



p/s : Sebab dah terlalu teringin nak makan lagi, aku sampai termimpi-mimpi chef Shers sedang ajar aku buat Pavlova. Ini gara-gara aku tertengok iklan 5 rencah 5 rasa dan dia akan menunjukkan resepi Pavlova! The real fact is, aku cuma perlukan bahan-bahan topping untuk buat lagi tapi.. tapi.. aahhh.. Bila boleh dapat payment nieh? =__='



1 ulasan:

Aalia Shahira berkata...

nampak macam sedap ... adakah dia sejenis kek ?
malas nak google cari. hahaha