Jumaat, 27 September 2013

Cabaran jahit dress : Successfull!

Assalamualaikum semuaaaaa..... *mood ceria*

Wah, hari ini kita sangat teruja untuk berkongsi dengan semuaaaaaa yang baca blog ini bahawasanya kita dah berjaya jahit dress yang kita idam-idamkan sebelum ni (klik sini) *Senyum tayang gigi* ;-] 

Wah! Poyo sangat tulis intro macam tu. ;p

Ni nak cerita sikit, sebelum aku betul-betul mahir menjahit, ada beberapa perkara yang aku takut nak buat dan langsung tak ada keyakinan untuk buat antaranya,

Guna mesin elektrik.
Jahit baju dua lapis (Sifon + lining)

Tapi seiring dengan masa, aku tak sedar yang rupanya aku dah berjaya atasi rasa takut/tak yakin tu. Perh.. *tepuk tangan* tak sangka sangat... hikhik. Sebab tu bila aku rasa nak jahit dress, aku memang terus buat je tanpa fikir banyak kali mampu ke tidak ke apa ke.  Sebab tu aku nak tulis detail-detail kat sini step aku jahit baju ni supaya dua tiga tahun akan datang, bila aku baca balik entry ini aku akan ingat balik.. "Ooohh.. macam ni rupanya first time aku jahit baju dulu." >__<



Asalnya aku beli kain pink tu sebab nak buat peplum untuk raya tapi sebab masa tu aku tak berani lagi nak jahit baju-dua-lapis plus tak sempat nak jahit pun sebab sibuk kerja masa ramadhan, so kain tu terbiar sepi je. Kain sifon Nude tu kak Lina punya, lebih kain baju sanding dia dulu. Mula-mula ingat nak beli kat dia pastu bila dah nak siap baju ni dia cakap ambik jelah kalau simpan pun nanti kena soal kat akhirat nanti... muahahaha..



Memula aku draf pola dalam buku nota dulu sebab aku nak tahu gambaran kasar baju tu nanti jadi macammana, so nanti senanglah nak lukis atas kertas minyak untuk buat pola sebenar.



Lepas tu dah siap lukis pola baru boleh potong kain. Atas sekali yang ada salotape tu kertas pola, warna pink tu kain yang dah dipotong, bawah sekali tu kain nude yang akan dipotong. Memang leceh gile buat baju labuh-labuh ni sebab payah nak potong. Letak atas meja pun tak muat so kena potong atas lantai. Huhu

Korang tau kenapa buat baju berlining selalunya tailor charge mahal? Sebab mula-mula kena jelujur dulu dua-dua kain tu lepas tu baru boleh jahit. Kalau potong kain pun, kena potong dua kali. Aku lupa nak ambik gambar aku jelujur. Shessh! Dah miss satu step. ;(

Then lepas tu baru boleh jahit. Pun tak ambik gambar sebab excited sangat nak jahit baju sendiri wooo..  



That moment aku pertama kali jahit getah kat hujung tangan, rasa macam susah giler lepas tu bila dah siap kak maria cakap, tak nak besar macam ni, tak cantik. Sepatutnya aku kena bukak balik dan jahit cantik-cantik, tapi sebab aku dah berani melawan cakap cikgu, aku tak bukak balik pun. Lepas tu sekarang aku menyesal sebab tak bukak balik sebab aku rasa macam tak cantik. Pheww.. ;0



Bila baju dah siap cantum selepas beberapa kali kena tetas balik sebab salah jahit/takcantik/etc aku dengan rasa teruja dan tak sabarnya, terus ikat kain perca warna pink kat pinggang sebab nak tengok rupa dress ni nanti akan jadi macammana.



Nampak tak rupa orang tak reti sabar? Sila abaikan background tu ye.. hewhewhew


That moment aku jahit getah kat pinggang sebab nak bagi dia nampak kedut-kedut tuuuuu.. Hah, memang menangislah aku time ni. Empat kali. *Baca betul-betul* EMPAT / 4  kali aku jelujur-jahit-bukak balik getah kat pinggang tu sebab ia tak menepati kriteria yang ditetapkan oleh cikgu maria kite ye awak.. haha. Memang masa kali ketiga tu aku dah rasa macam, kalau tak boleh jugak aku nak suruh Qila (pekerja kak maria) tolong jahitkan, kalau Qila tak nak, aku sanggup bayar. Tak pun nak merayu pada kak maria tolong jahitkan sebab aku macam dah give up sikit. 



Tapi bila aku fikir balik, aku dah mulakan semuanya sendiri, untuk step yang terakhir takkan aku nak suruh orang lain buatkan pulak, mesti ar tak best sebab aku tak habiskan, So untuk hilangkan rasa kecewa tu, aku pun jahit lah manik dulu..

 
                                        

Bila dah feeling happy tengok baju dah ada manik, barulah aku sambung balik tetas benang kat pinggang, jelujur dan jahit semula. Akhirnya.. berjaya! Yeay. Kalau Dr. Azizan Osman baca entri aku ni konfem dia bangga sebab salah seorang bekas peserta kem dia ni dah habiskan apa yang dia dah mulakan. Sebab katanya formula orang yang berjaya adalah orang yang memulakan sesuatu perkara dan menghabiskannya. tsk..tsk.. emosi sangat. ;p


 

Still. I can't help with the background. ;(



Ikutkan dress ni macam jubah biasa kalau tak ada perincian getah pada pinggang dan hujung lengan, juga crumble pada ketiak.



Dan walaupun rupa baju ni tak adalah 100 % macam contoh baju yang aku nak sebab jenis kain yang berbeza dan cara potongan yang tak sama, tapi setakat ni aku sangat puas hati hokey.. 


Tapi yang tak boleh blahnya, aku tak tau pulak gabungan pink dengan nude akan menghasilkan Dusty pink. Lepas tu untuk projek seterusnya aku dah beli pun kain warna dusty pink. Jadi maksudnya aku akan ada dua baju warna pink belacanlah ni? Dusty pink? Againnnn??




Kurung moden scallop is my next project. *__< wink

till then, 

3 ulasan:

Zul Fattah berkata...

pergh.. dari novelis.. skrang dah jd tukang jahit..? terbaik r, dress pun cantik gak.. warna tu penting.. sesuai sngat dgn mia.

misscrafter berkata...

cantiknyee..teringin nak jahit baju sndrik :'(

Tanpa Nama berkata...

boleh share tak cara jahit getah kat pinggang tu