Khamis, 20 Februari 2014

my last name


Assalamualaikum

Aku ada seorang sepupu sebaya yang masa kecik kitorang ni macam kembar. Masuk sekolah tadika sama-sama, bawak bekal makanan patern yang sama, warna je lain (Tak ingatlah siapa yang belikan). Pakai baju t dengan corak yang sama, warna lain jugak (Yang ini rasanya mak dia yang beli kot?) Naik basikal balik sekolah sama-sama pastu aku terjatuh tertiarap atas jalan tanpa dia dan mak dia sedari. Pergi mengaji sama-sama. pendek kata semua benda kami buat bersama.

Tapi personaliti kami berbeza.

Dia peramah,
Aku pendiam.
Dia ramai kawan
Aku kawan dengan dia je. Kalau dia tak ada, so aku tak adalah kawan.
Dia ala-ala 'disayangi' semua orang
Aku pulak macam terpinggir sorang-sorang tenggelam bersama kertas dinding *Analogi je tuh*

Lepas tu kami juga diberi nama yang hampir-hampir sama.

Dia, Rabiatul Adawiyah
Aku, Mariyatul Kaftiyah

Masa kecik dulu aku selalu merungut pada diri sendiri kenapa aku diberi nama itu? Kenapa aku tak dibagi nama dia? Kenapa orang panggil aku atul? Aku tak suka nama tu. Aku suka nama dia sebab orang panggil dia Adawiyah. 

Kalau dia pergi main jauh-jauh kat luar rumah, mak dia boleh jerit je panggil "Adawiyaaaaahhhh..." masa tu telinga aku dengar macam comel je panggil adawiyah. Tak macam aku. nama pendek, kalau mak panggil pun bunyi tak sedap. Dah la tu, kadang-kadang orang suka salah eja atau salah sebut nama aku,

kadang-kadang bila orang tanya nama aku apa, aku pun tak tahu nak jawab macammana sebab kalau aku sebut atul pun, orang mesti akan panggil, 

Eton
Aton
Ahton
Atorn
Atoys

Sedih. Aku nak nama Adawiyah tu. Supaya bila orang tanya nama aku apa, dengan mudahnya aku boleh cakap Adawiyah jadi orang terus akan angguk dan faham, kemudian panggil dengan sebutan yang betul.

Ada-wi-yah.

Tapi sayangnya, itu bukan nama aku. 

Masa kecik-kecik dulu aku lupa yang aku sebenarnya ada dua nama. Kadang-kadang aku pun tak ingat apa nama penuh aku sebab aku begitu taksub dan mahukan nama dia. Moment yang aku paling ingat, yang buat aku sedar dan ingat nama penuh aku sampai sekarang bila mak cik aku sebut nama penuh aku depan-depan aku.

See? Even my aunt lagi tahu nama aku dari aku sendiri.

Mariyatul - Kaftiyah.

Instead of harap untuk nama aku jadi Adawiyah, kenapalah aku tak suruh orang panggil nama belakang aku je?

Kaf-Ti-Yah

So that kalau mak nak panggil aku suruh jemur kain, mak boleh jerit Kaftiyaaaahhhh... jemur kain!.

Kan comel tu kan? 



Adawiyah dan Kaftiyah. BCF - Best Cousin Forever. ;p


Hai, you can call me Kaftiya instead Mia, Mariyatul, Marya, Atul (and the other name of 'Atul's') *wink* 

Atau nak panggil nama penuh?

;p



"mia.. 
nama mia, mia kaftiya ye??
apa maksud kaftiya?"

Fact is, nama kite tak ada maksud. 

Tiada ulasan: